در جریان مراحل دادخواست طلاق از طرف زن و جاری‌شدن حق طلاق، عمدتاً سوالات زیادی برای طرفین ایجاد می شود، این که آیا امکان ثبت دادخواست طلاق و همین‌طور اجرای حکم از طرف زوجه وجود دارد؟ نقش وکیل مشهد در اجرای بهتر حکم چیست؟ آیا وکیل طلاق مشهد می‌تواند در پروسه اجرای حکم، اثری بر زمان و همین‌طور دریافت حق نفقه، مهریه و… بگذارد.

به‌صورت کلی و در یک پاسخ دقیق، در پرونده‌های این چنینی، در چند حالت طلاق از طرف زن جاری می شود، وکیل خانواده در مشهد می‌تواند پرنده را از جهات مختلف بررسی کرده و در نهایت مطابق شواهد و ادله، روند آن را تسریع بخشد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل با تجربه خانواده در مشهد تماس بگیرید!

طلاق از طرف زن در چه مواردی ممکن است؟

طلاق از طرف زن در موارد مختلفی ممکن است و در برخی از این موارد می‌تواند به شکل طلاق توافقی یا با حق طلاق (وکالت طلاق) صورت گیرد. طلاق توافقی زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو طرف به توافق درباره جدایی می‌رسند و این توافق را به شکل رسمی ثبت می‌کنند. همچنین، زن می‌تواند با استفاده از حق طلاق (وکالت طلاق) که به او توسط قوانین مربوطه اعطا شده است، درخواست طلاق کند.

یکی از دیگر مواردی که زن ممکن است از طریق آن به طلاق برسد، اثبات یکی از شرایط مندرج در سند ازدواج است. برای مثال، زن ممکن است عسروحرج را اثبات کند که به معنای وجود وضعیتی است که زندگی با همسر برای او مشکل و دشوار است و ادامه آن به مشقت و تحمل سختی‌ها منجر می‌شود. این موارد می‌تواند به‌عنوان دلیل برای خواسته زن برای طلاق مطرح شود و در نهایت به‌صورت پاراگرافی به اثبات حق طلاق و انجام روند قانونی برای جداشدن از همسر منجر شود.

عکس مراحل طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟

مراحل طلاق از طرف زن به‌طورکلی شامل چند مرحله مهم است. ابتدا، زن و شوهر ممکن است تصمیم به پایان‌دادن به زندگی مشترک خود بگیرند و در صورت عدم توافق در مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، و حضانت فرزندان، زن اقدام به درخواست طلاق می‌کند. سپس، زوجین در جلسات مشاوره شرکت کرده تا بهترین تصمیم را در مورد طلاق بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند.

بعد از این مرحله، زن می‌تواند درخواست طلاق خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کند و فرآیند قانونی طلاق آغاز می‌شود. در دادگاه، به بررسی شواهد و ارائه دفاعیات توسط هر دو طرف پرداخته می‌شود و در صورتی که حکم طلاق صادر شود، زوجین ممکن است به مدت ۶ ماه به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و مسائل مالی و حقوقی خود را تنظیم کنند. در پایان این دوره، با صدور صیغه طلاق، رسماً زوجین جدا شده و فرآیند طلاق به پایان می‌رسد.

  1. مرحله قبل اقدام

قبل از هر چیز، تمایل زوجین به پایان‌دادن به زندگی مشترک و اتخاذ تصمیم برای جدایی مهم است. در صورتی که اختلافی در خصوص مسائلی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه و حضانت فرزندان وجود داشته باشد، امکان صدور رای توافقی وجود نخواهد داشت. در این حالت، اگر یکی از زوجین ناراضی باشد و اصرار بر طلاق داشته باشد، باید دادخواست طلاق یک‌طرفه را به درخواست خود از طرف زوج یا زن به دادگاه ارائه دهد.

زن که تصمیم به طلاق گرفته است، باید اقدام به تهیه دادخواست طلاق نماید و این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد. این دادخواست شامل دلایل و مبانی قانونی مورد نیاز برای طلاق از جمله علت‌ها و شرایطی که به‌عنوان دلیل برای طلاق مطرح شده، است.

  1. ثبت‌نام در سامانه تصمیم بهزیستی

برای درخواست طلاق از طرف زن و ثبت‌نام در سامانه تصمیم برای گذراندن جلسات مشاوره قبل از طلاق، ابتدا باید به وبسایت zaman.behzisti.net مراجعه کنید.

سپس، از طریق گزینه “دریافت نوبت” وارد مراحل بعدی می‌شوید. در این مرحله، شما باید اطلاعات شخصی و مشخصات مورد نیاز خود را وارد کنید و نوبت مشاوره را دریافت کنید. در جلسات مشاوره، شما با مشاوران متخصص در زمینه روابط خانوادگی و طلاق همکاری خواهید کرد تا در فرآیند تصمیم‌گیری و آماده‌سازی برای طلاق راهنمایی شوید. این جلسات مشاوره به شما کمک می‌کنند تا ابعاد مختلف مسئله را در نظر بگیرید و تصمیمی بهتر و آگاهانه‌تر در مورد طلاق بگیرید.

  1. گذراندن جلسات مشاوره قبل از طلاق

سپس در ادامه مرحله‌های طلاق از طرف زن، گذراندن جلسات مشاوره قبل از طلاق برای زوجین، به‌منظور فراهم‌کردن فرصتی برای بررسی و بحث درباره مسائل مختلفی است که ممکن است در زمان اتخاذ تصمیم در مورد طلاق مورد بررسی قرار گیرد. این جلسات مشاوره توسط متخصصین و کارشناسان روابط خانوادگی و طلاق اداره می‌شود و می‌تواند به شرایط روحی و روانی زوجین کمک کند و به آنها کمک کند تا این مسئله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند.

در این جلسات، زوجین فرصت دارند تا در مورد احساسات، نگرانی‌ها، و نیازهای خود صحبت کنند و به بررسی عواقب احتمالی طلاق و راهکارهای ممکن برای حل مشکلاتشان بپردازند. همچنین، مشاوران می‌توانند به آنها در مورد مهارت‌های ارتباطی، مدیریت خشم و استرس، و راهکارهای موثر برای مذاکره و توافق کمک کنند.

هدف از گذراندن این جلسات مشاوره، بهبود فرصت برای اتخاذ تصمیم به طلاق به شکلی که برای هر دو طرف مطلوب و قابل‌قبول باشد و کمک به جلوگیری از عواقب ناخواسته و بالقوه منفی طلاق است.

  1. ثبت درخواست طلاق

پس از شرکت در جلسات مشاوره و اطمینان از تصمیم به طلاق و همچنین دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق، زن می‌بایست درخواست طلاق خود را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید. این فرآیند معمولاً به‌صورت آنلاین انجام می‌شود که زن می‌تواند به وبسایت مربوطه مراجعه کرده و با ورود به حساب کاربری خود در این سامانه، درخواست طلاق خود را ثبت کند.

در این فرآیند، زن باید اطلاعات شخصی و مدارک مورد نیاز را به دقت وارد کرده و درخواست خود را به‌صورت کامل تکمیل کند. سپس، درخواست طلاق به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال می‌شود و فرآیند بررسی و پیگیری این درخواست توسط مقامات قضایی آغاز می‌شود. در صورتی که موارد مورد نیاز برای صدور حکم طلاق مطابق با قوانین و مقررات باشد، مراحل قانونی جهت صدور حکم طلاق آغاز می‌شود و به مراحل بعدی پیش می‌رود.

  1. برگزاری جلسه دادگاه و طلاق

در ادامه جریان مراحل طلاق از طرف زن، پرونده تایید و توسط دادگاه جاری می شود؛ برگزاری جلسات دادگاه خانواده می‌تواند به‌ویژه به مواردی که حضور یا عدم حضور مرد در دادگاه دخالت داشته باشد، باعث پیچیدگی و طولانی‌شدن فرآیند شود. وقتی مرد حاضر نباشد، دادگاه ممکن است به دنبال تاخیرها و مسائل قانونی مرتبط با عدم حضور او باشد که ممکن است موجب افزایش زمان مورد نیاز برای حل ماجرا شود.

در طول جلسات دادگاه، هر دو طرف، یعنی زن و مرد، فرصت دارند تا دفاعیه‌های خود را ارائه دهند. این دفاعیه‌ها ممکن است شامل توضیحاتی در مورد دلایل طلاق، حقوق و مطالبات خود، نقض حقوق خود و هر گونه شواهد یا مستندات مورد نیاز باشد. همچنین، عوامل دیگری نیز ممکن است بر روی زمان و پروسه تأثیر بگذارند، مانند حجم پرونده، مشکلات فنی یا قضایی، و مواردی ازاین‌دست.

از طرف دیگر، حضور مرد در دادگاه می‌تواند به تسریع پروسه کمک کند، زیرا امکان ارائه دفاعیه‌های مستند و بحرانی‌تر برای رسیدن به توافق در مسائل مختلف وجود دارد. به‌هرحال، پروسه دادگاه خانواده ممکن است به علت پیچیدگی موارد و تنظیمات قانونی مختلف، زمان‌بر باشد و نیاز به صبر و توجه داشته باشد تا به راه‌حل مناسب برسد.

  1. جاری‌شدن صیغه طلاق

پس از طی‌کردن مراحل قبلی و حضور در دادگاه، در صورتی که حاکم رای بر طلاق را صادر کند، زن و مرد می‌توانند به مدت ۶ ماه به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا فرآیند صیغه طلاق را جاری کنند. در این دفاتر، مسئولان مربوطه به زوجین کمک می‌کنند تا مراحل لازم جهت صیغه طلاق را طی کنند و اسناد مورد نیاز را تهیه کنند.

در این مدت شش‌ماهه پس از صدور حکم طلاق، زوجین فرصت دارند تا مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و دیگر امور مالی و حقوقی را تنظیم و توافق نهایی کنند. این دوره شش‌ماهه به‌عنوان دوره انتظار معروف است و در این مدت زوجین فرصت دارند تا از طریق مذاکرات و توافقات با همکاری و توجه به نظرات حاکم دادگاه، به توافقات لازم برای صیغه طلاق برسند.

بعد از پایان دوره انتظار و توافقات نهایی، صیغه طلاق توسط دفتر ازدواج و طلاق صادر می‌شود و این مرحله به‌عنوان پایانی‌ترین مرحله در فرآیند طلاق محسوب می‌شود.

مراحل طلاق از طرف زن

مدارک لازم برای درخواست طلاق از سمت زن

برای درخواست طلاق از سوی زن، ممکن است مدارک مختلفی مورد نیاز باشد. این مدارک عبارت‌اند از مدارک هویتی زوجین، اعمال شده در زمان ازدواج مانند عقدنامه ازدواج یا کپی برابر اصل آن در صورتی که عقدنامه اصلی مفقود شده باشد.

در صورتی که زن از خدمات مشاوره و وکیل استفاده می‌کند، ارائه وکالت‌نامه وکیل نیز لازم است. همچنین، ممکن است مدارک مربوط به نتایج جلسات مشاوره طلاق و گواهی‌های صادر شده از جانب مشاوران در این جلسات نیاز باشد.

علاوه بر این، در برخی موارد، ارائه گواهی عدم بارداری زن و گواهی پزشکی قانونی در صورتی که زن باکره باشد، نیز مورد نیاز است. به طبع بسته به شرایط ممکن است مدارک مرتبط و درخواستی از سوی سازمان بهزیستی کشور و… یکسان نباشد. در انتها لازم به ذکر است که تفاوت خاصی بین مدارک ارائه شده برای درخواست طلاق از طرف مرد و زن وجود ندارد. مگر در مواردی که نیاز به گواهی و شاهد خواهد بود که زن بتواند حق طلاق را دریافت کند.

منظور از اثبات عسروحرج برای طلاق زن چیست؟

اثبات عسروحرج در موارد مربوط به طلاق به‌وجودآمدن وضعیتی اشاره دارد که ادامه زندگی مشترک برای یکی از زوجین با مشقت و سختی‌های بیشتری همراه است و تحمل آن برای آن طرف مشکل است. عسر به معنای مشکلات مالی یا مشقت‌های اقتصادی و حرج به معنای مشکلات روحی، روانی، یا جسمی است که زن یا مرد در طول زندگی مشترک تحمل می‌کند.

در مواردی که یکی از زوجین قصد دارد طلاق را ایجاد کند و اعلام کند که ادامه زندگی مشترک برایش دیگر قابل‌تحمل نیست، اثبات عسروحرج می‌تواند به‌عنوان یکی از مبانی قانونی برای صدور حکم طلاق مطرح شود. به‌عبارت‌دیگر، ثابت‌کردن وجود مشکلاتی مانند مشقت‌های مالی، روحی، یا جسمی که زن یا مرد نمی‌تواند آن را تحمل کند، می‌تواند به‌عنوان دلیلی قانونی برای طلاق مورد قبول دادگاه قرار گیرد.

با اثبات عسروحرج، زوج می‌تواند درخواست طلاق خود را بر مبنای این دلیل به دادگاه ارائه کند و در صورت تأیید، حکم طلاق صادر می‌شود. این مسئله معمولاً بر اساس شواهد و مدارک متعددی که توسط زوج ارائه می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تفاوت مرحله‌های طلاق از طرف زن و مرد

تفاوت در مراحل طلاق از طرف زن و مرد ممکن است به دلایل قانونی، اجتماعی و فرهنگی باشد. در بسیاری از شرایط، مراجعه به دادگاه و صدور حکم طلاق به عهده مراجع قضایی است و تفاوتی بین طلاق از طرف زن و مرد در این مراحل وجود ندارد. اما در برخی موارد، ممکن است مراحل یا شرایط طلاق از طرف زن یا مرد متفاوت باشد.

زمانی که طلاق توسط مرد مطرح می‌شود، او ممکن است بر اساس قوانین و مقررات مربوطه فقط کافی باشد که حقوق قانونی زن را رعایت کند، مانند پرداخت نفقه، مهریه، و دیگر مسائل مالی و حقوقی. اما زمانی که طلاق از سوی زن مطرح می‌شود، ممکن است در برخی حالات، مراحل انجام این کار بیشتر و پیچیده‌تر باشد. به‌عنوان‌مثال، زن ممکن است نیاز داشته باشد که دلایل و مدارک لازم برای انجام این کار را ارائه کند، البته که بررسی این موارد باید زیر نظر یک وکیل مجرب انجام گردد. در پرونده‌های مختلف روش‌های متعددی برای دریافت حق طلاق وجود دارد.

مدت‌زمان طلاق از طرف زوجه (زن)

مدت‌زمان طلاق از طرف زوجه (زن) ممکن است بسته به مسائل مختلف و مراحلی که در فرآیند طلاق باید طی شود، متفاوت باشد. اما به‌طورکلی، در صورتی که طلاق پرونده‌ای باشد و هر یک از زوجین اعتراض داشته باشند، فرآیند طلاق باید از سه مرحله دادگاهی عبور کند.

اولین مرحله اعتراض زوجین ممکن است در دادگاه بدوی صورت گیرد. اگر اعتراض هر یک از زوجین برای دادگاه بدوی قابل‌قبول باشد، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان مربوطه ارجاع داده می‌شود. در این مرحله، دادگاه تجدیدنظر استان مربوطه وظیفه دارد تا مسئله را مورد بررسی و تحلیل دقیق‌تر قرار دهد. در صورتی که هر یک از زوجین هنوز هم اعتراض دارند، پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‌شود؛ دیوان عالی کشور نیز مسئله را بررسی می‌کند و در نهایت تصمیم‌گیری می‌کند.

این فرآیند برای هر یک از مراحل، زمان معینی ممکن است طول بکشد و به‌طورکلی ممکن است حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد. البته این مدت‌زمان ممکن است متغیر باشد و بسته به شرایط و پیچیدگی موارد مختلف، ممکن است کوتاه‌تر یا بلندتر باشد.